mandag den 3. november 2014

Facebook som et undervisningsredskab.

Vi har fået til opgave at skrive en post her på vores blog omkring facebook, set ud fra en undervisers perspektiv.
Facebook kan helt sikkert bruges i undervisningen. MEN der er visse ting, man skal tage stilling til¨og overveje nøje, når man vælger at bruge facebook i undervisningen sammen med eleverne. Jeg vil lige fastlægge at det kommer ud på det samme om man bruger twitter eller facebook. Effekten er den samme.
Jeg bruger facebook på alle mine 20-ugers konditorhold. Nogle hold er bedre til at bruge den end andre. Går man i dybden med fællesskaberne, er det tydeligt at se, at de hold som har et godt socialt fællesskab er også gode sammen i det faglige fællesskab, herunder brugen af facebook, som også bruges som hjælperedskab for hinanden.
Ved hver opstart på et nyt hold introducerer jeg eleverne i hvordan og hvorfor jeg vælger at bruge facebook som en del af min undervisning. Jeg opretter en lukket gruppe, som udelukkende består af de elever som er på det pågældende hold. De må ligge tekster, opgaver, billeder, videoer m.m.ind på gruppen. Kommentarer på andres påstande skal være positive og konstruktive. Eleverne skal også argumentere præcist hvad der var godt og hvad der kunne blive bedre på hinandens tekster, videoer m.m., for at hjælpe hinanden med at gøre arbejdet eller projektet endnu 'skarpere'. Her bliver de også tvunget til at reflektere over deres eget arbejde, for igen at kunne gøre det endnu bedre næste gang. de bliver ligeledes lykkedes det dem ofte at diskutere og dermed overveje emnet mere, end hvad de ville have gjort, hvis de hver især bare skulle have læst det højt og kommenteret det kort for holdet og mig som underviser. Jeg venter på at se deres kommentarer, for at se deres måde at tænke på, og for at spare mig selv tid for evt. at ville komme med en kommentar, der muligvis stod der i forvejen.
På facebook kan/vil eleverne også hurtigt kunne formidle en undervisningsrelateret besked til holdet/klassen, da de fleste elever næsten konstant er logget på. Arbejder de på en opgave derhjemme og er gået i stå, kan de skrive i gruppen på facebook og få hjælp denne vej igennem. Jeg kan også følge dem i deres kommentarer, da jeg modtager en mail, hver gang der bliver slået noget op i gruppen og herigennem afhjælpe eleverne med problemet.
Til tider har jeg udleveret et par ekstra små og hyggelige opgaver eller lagt dem ind på gruppen, hvor jeg så oplever at nogle elever synes det er sjovere at  arbejde med opgaverne på denne måde, da det er nærmere deres hverdag og derved ikke har noget problem ved at geare op i forhold til det faglige udbytte. Det at jeg, ved at bruge facebook, også inddrager en af elevernes andre 'livssammenhænge', virker yderst motiverende på dem.
Det næste jeg vil forsøge mig med, er at de skal lave små film, når de er i køkkenet eller konditoriet. Lave små grupper, hvor de får til opgave at lave en lille film på et produkt de skal fremstille. De må filme med computer, mobil, Ipads osv..For at vi kan åbne og se alle film efterfølgende skal de lægge det på Youtube og sende linket til mig, da jeg så kan konvertere den til en kompatibel tilstand (dvs. den konverteres  til vores system), dette er rigtig spændende og lige netop det samme, som jeg selv på nuværende tidspunkt sidder og prøver af på dette modul.
Ulempen ved at bruge facebook i undervisningen kan være at, nogle elever nok til tider kan miste fokus på den pågældende opgave, fordi de liiiige skal tjekke op på deres egen profil eller svare på en chat.
Mon dette åbner op for mere praktisk vidensdeling??

4 kommentarer:

  1. Ja, de gange jeg har brugt Facebook i undervisningssammenhæng har det været i et lukket forum. Det har jeg gjort for at lukke det støj ude der er og findes på Facebook, jeg mener at kommunikationen i det lukkede rum bliver mere fagligt orienteret uden forstyrrelser og at de hermed fremme de faglige kontekster som er knyttet til faget, men det er et opgør med sig selv om, hvor meget man vil lægge ud til offentligheden og hvor meget man vil iagttages. Men man kan også sige, at ved at lukke rummet er kommunikationen jo også en del begrænset og det kan have nogle negative effekter i form af for små klassehold eller skrivevanskeligheder osv.
    Jeg kan læse, at du har brugt Facebook på en lidt anden måde end jeg har, jeg må sige at du har været godt i gang med Web 2.0 som læreringsredskab (uden at du måske selv vidste at det var Web 2.0) og har benytte dig af diverse digitale interaktive medier og har anvendt dem som primære læringsredskaber eller som supplement til differensering af undervisningen. Kommunikationen i rummet er vi jo også helt enige om, den skal være positive og fyldt med konstruktiv kritik og faglighed. Men hvorfor vælger du egentlig at bruge Facebook som et kollaborativ undervisningsmiddel, er det for at du kan møde eleverne der hvor eleverne har det bedst (i deres komfortzone, den digitale verden), eller har du erfaringer med at de bedrer motiveres til gruppearbejde eller projekter via opgaver som du lægger på Facebook. Ellers syntes jeg du har beskrevet dit forløb med Facebook godt og jeg håber at du vil fortælle lidt mere om hvorfor du har valgt at starte med Facebook som en introduktion til et forløb.

    SvarSlet
  2. Vi er helt enige om at en lukket gruppe giver mere arbejdsro til eleverne og også underviseren. Jeg har drøftet det at bruge facebook til læringsaktiviter, med mine elever. Langt de fleste er åbne omkring at de i en lukket gruppe vil lægge flere opgaver, billeder og kommentarer ud i den lukkede gruppe fremfor at den havde været offentlig tilgængelig. Ja, ved at bruge facebook som et undervisningsredskab oplever jeg at eleverne motiveres i højere grad til at få lavet deres opgaver og kommentere på kammeraterne og også reflektere over undervisningen, da de her arbejder/opholder sig i trygge rammer (i deres egen komfortzone), som skrevet tidligere i min post, så er de alligevel næsten altid online på facebook. Har jeg lavet projekter med dem i konditoriet, hvor de har lavet produkter, de er stolte af, oplever jeg, at de med den største glæde, lægger billederne ud, inden chokoladen næsten er tør på produktet. Jeg ved også at de lægger billeder på deres egen profil, hvilket jeg anerkender dem for, fordi det netop beviser at anerkender en vellykket undervisning og som jeg, set med underviser-øjne, i stor grad kan bruge i evalueringen af min egen undervisningsplanlægning. Jeg vil selvfølgelig stadig andre velfungerende kollaborative undervisningsmidler, men synes at adspredelse også virker motiverende for både elever og underviser. Jeg bruger facebook fremfor twitter, da jeg i forvejen kendte lidt til facebook igennem min egen private profil. Det at oprette en blog har været en udfordring for mig selv, men bliver jeg tryg ved den, kan jeg oså se fordele ved at bruge lige denne form for Web 2.0. fremadrettet, sammen med eleverne. Det koster selvfølgelig tid, som vi ofte desværre ikke har.

    SvarSlet
  3. Ar, der skulle stå: Jeg bruger selvfølgelig stadig andre velfungerende kollaborative undervisningsmidler....

    SvarSlet
  4. I er gode! Jeg bliver inspireret til at bruge facebook direkte i undervisningen og ikke blot lade eleverne bruge det som intern kommunikation. Jeg må se at blive aktiv på mediet...tak for gode indlæg

    SvarSlet