onsdag den 19. november 2014

Undervisningen F2F mandag d. 17. November

Vi fik lukket mange tvivlsspørgsmål sammen med Hanne i mandags, til vores 2. og sidste undervisningsdag i Haderslev. Vi gik alle 3 og 'tumlede' lidt med tanken om, hvornår går vi i gang med vores eksamensportfolio og hvad denne helt konkret skulle indeholde. Jeg er sikker på at Hanne på vores 1. undervisningsdag havde indledt os i målet, men efter mange opgaver omhandlende helt nye teknikker, som vi hver især igennem, kamp, sved og 'tårer' har arbejdet på derhjemme, havde vi mistet fodfæstet omkring den endelige opgave. Hanne indledte dagen med at indgå i små diskussioner omkring vores blogge. Positive diskussioner. Vi fik nogle gode diskussioner omkring modellerne: SAMR og TPACK. Vi havde alle vores at bidrage med - dejligt! Herefter snakkede vi om Wengers teori omkring praksisfælleskabet, som gav rigtig god mening til min Portfolio. Ud fra Praksisfællesskaberne stillede Hanne os nogle gode spørgsmål som relaterede til vores type elever, samfundet og hvad betydning det har for fremtiden. Dette gav mig rigtig meget konstruktivt i forhold til de refleksioner jeg gør mig, når jeg tænker på, hvad jeg fremadrettet vil inddrage af teknologiredskaber/former i min undervisning. En snak om studiegruppens drejebog fik vi ligeledes. Især fik vi igen diskuteret vores måde at have brugt SAMR og TPACK på i vores drejebog. Drejebogen har vi aftalt at fuldende sammen, med en video og QR-kode, herhjemme hos mig onsdag i næste uge. Vi sluttede dagen med at gennemgå indholdet af vores eksamensportfolio OG aftale hvad vores fælles vejledning på Google hangout på mandag, skulle omhandle. Vi blev enige om at vi hver især skulle forberede et 5 minutters oplæg, som skulle omhandle vores eget fokuspunkt(er) i vores afsluttende eksamensportfolio. Hun fik en gang for alle slået fast at et portfolio skulle vi se på, som et redskab, som bliver brugt til at styrke vores selvvurdering af ens arbejde i forhold til de opstillede mål.Jeg kan nu se en sammenhæng mellem min nuværende 'arbejdsblog' og min eksamensportfolio og hvorfor jeg letter mit arbejde med den endelige portfolio, ved at være meget mere reflekterende i mine indlæg på bloggen. På denne måde kan jeg 'klippe og klistre' som Hanne udtrykker det, i stedet for at lave det samme arbejde to gange.Dette tager jeg med mig, når jeg fremadrettet vil prøve blogs af i min undervisning sammen med eleverne. Det at skulle DELE sine refleksioner på skrift på denne måde, er også en hel ny måde at arbejde på for mig, her på denne diplom, men jeg håber bestemt ikke, det er sidste gang, da jeg tydeligt ser, at denne måde giver god mening, når vi især taler om praksisfællesskaber og læring.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar