TPACK står for Technological Pædagogical And Content Knowledge!
Den blev sat i spil af Mishra & Koehler.
En god og tidssvarende undervisning kræver og forudsætter, at underviseren besidder både teknologisk, pædagogisk og fagfaglig viden. Alle tre områder er lige vigtige.
TPACK-modellen illustrerer hvilke vidensformer, der er i spil, når man introducerer nu teknologi i undervisningen. Den ser på undervisning i tre forskellige former, (figuren vil jeg indsætte i mit eksamensporfolio som bilag).:
- Didaktik
- Fagligt indhold
- Teknologi
Modellen illustrerer den komplekse og sammensatte viden , som udgør lærerens totale vidensområde. Den tydeliggør også samspillet mellem de tre former for viden. Dette samspil er vigtig, når man skal integrere ny teknologi i sin undervisning. De tre vidensområder skal ses som en kompleks størrelse, afhængig af hinanden og hvor det giver snitflader hele vejen rundt og som opstår imellem:
Det pædagogiske felt som indeholder viden om den måde, man tilrettelægger en undervisning på, strukturerer timer, relationsdannelse og evnen til at skabe inkluderende læringsmiljøer. Det inkluderer didaktik og hele tankesættet omkring undervisning og læring.
Det faglige indholdsområde indeholder viden om det konkrete faglige stof. Det indeholder de faglige kvalifikationer til at undervise i et konkret fagområde.
Den teknologiske viden beskriver hvordan man udnytter og forstår nye teknologier, samt at se anvendelsesmulighederne for disse.
Problemerne kan opstå når underviseren bevæger i rundt i snitfladerne i mellem de forskellige felter eller bevæger sig rundt i krydsfeltet, hvor teknologien her skal bruges i en didaktisk, faglig og pædagogisk sammenhæng. Den optimale integration af teknologi i undervisningen sker først, når underviseren er 'klædt så godt på' at man er i stand til at skabe bedre læringsprocesser end hvad den pædagogisk/faglige underviser ville kunne.
Altså så skal teknologien være en helt naturlig del af den faglige undervisning, og læringspotentialet skal udnyttes.
Modellen TPACK kan man også vælge at bruge som et reflektionsværktøj til underviseren. Underviseren kan her se på egne forudsætninger i forhold til brug af teknologier i undervisningen. Med andre ord, hvilke vidensområder jeg som underviser sætter i spil, og også hvor min viden har mangler i forhold til brugen af digitale teknologier.
I vores, SOSU-skolens, forsøg på at fjernundervise eleverne har vi haft et forholdsvist højt fravær på fjernundervisningsdagene.
SvarSletDenne problematik har jeg analyseret ved hjælp af TPACK. Min klare overbevisning er at:
- teknologien har vi styr på
- fagligheden(content) har vi styr på
- men pædagogikken har vi IKKE styr på
Efter en god snak med elverne havde de følgende forklaring på det høje fravær:
-for lidt fælles gennemgang på klassen af opgaven forud for fjernundervisningsdagen
-Fjernundervisningen er taget ud af en sammenhæng og kører parallelt i forhold til den ordinære undervisning.
Konklusion: Det pædagogiske aspekt har været det afgørende i denne sammenhæng.
En rigtig god kommentar Claus! vi står på MTM i Tønder og har i tankerne at køre fjernundervisning i løbet af 2015 (ikke pålagt), men vi ville prøve det af som et forsøg. Jeg er med i en workshop i starten af december, hvor vi på MTM, EUC Syd skal finde frem til, hvordan vi kan bruge digitalisering på MTM, udover det, vi gør i forvejen. Din kommentar vil jeg helt klart tage med i workshoppen, hvor vi her egentlig har en problemløsning inden vi er nået frem til problemstillingen - SUPER!
SvarSlet